نمودار تفسیر نور | سوره مبارکه حمد آیه 2
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمین
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ: ستایش خداوند
1. مقدمه
در آغاز هر سخن و عمل، ستایش خداوند متعال، به عنوان پروردگار جهانیان، جایگاه ویژهای دارد. این عبارت، نه تنها بیانگر شکرگزاری انسانها از نعمتهای الهی است، بلکه نشاندهنده رابطه عمیق و تنگاتنگ مخلوقات با خالق خود میباشد.
2. مفهوم «ربّ»
2.1. مالکیت و پرورش
«ربّ» به معنای مالک و پرورشدهنده است. خداوند، مالک حقیقی عالم و مدبّر آن است. این مفهوم نشان میدهد که همه هستی در مسیر تکاملی خود، تحت هدایت و تدبیر الهی قرار دارد.
2.2. نقش خداوند در هستی
خداوند نه تنها خالق است، بلکه در رشد و پرورش مخلوقات نیز نقش دارد. این امر به معنای آن است که همه موجودات در مسیر رشد و کمال خود، به خداوند وابستهاند.
3. آغاز سورهها
3.1. سوره حمد و دیگر سورهها
عبارت «الْحَمْدُ لِلَّهِ» در چهار سوره از جمله سوره حمد، انعام، کهف، سبأ و فاطر آمده است. اما تنها در سوره حمد، پس از آن عبارت «رَبِّ الْعالَمِینَ» ذکر شده است.
3.2. مفهوم حمد
حمد ترکیبی از مدح و شکر است. انسان به خاطر زیباییها و کمالات خداوند، زبان به ستایش میگشاید و در برابر نعمتها و احسانات، شکرگزاری میکند.
4. شکرگزاری از خداوند
4.1. بهترین نوع شکر
عبارت «الحمد لله» بهترین نوع شکرگزاری از خداوند است. هر ستایشی که از کمال و زیباییها میشود، در واقع به خداوند برمیگردد.
4.2. رابطه با مخلوقات
حمد خداوند منافاتی با شکرگزاری از مخلوقات ندارد، به شرط آنکه این شکرگزاری در راستای رضایت الهی باشد.
5. پروردگاری خداوند
5.1. پروردگار همه آفریدهها
خداوند، پروردگار همه آفریدههاست. او ربّ آسمانها و زمین و آنچه در میان آنهاست، میباشد.
5.2. پرورش جانداران و بیجانها
خداوند پروردگار جانداران و بیجانهاست. او خالق و مدبّر همه موجودات است.
6. مفهوم «عالَمین»
6.1. معنای عالَم
«عالَم» به معنای مخلوقات است و «عالَمین» به معنای تمام مخلوقات به کار میرود. این نشان میدهد که همه هستی یک پروردگار دارد.
6.2. باطل بودن اعتقادات جاهلی
اعتقاد به وجود خدایان متعدد برای هر نوع پدیده، باطل است و همه موجودات تحت پرورش و تدبیر یک خداوند واحد قرار دارند.
7. پیامهای «الْحَمْدُ لِلَّهِ»
7.1. ستایش برای خداوند
همه ستایشها برای خداوند است. این عبارت به ما یادآوری میکند که همه زیباییها و نیکیها از اوست.
7.2. اجبار در تربیت
خداوند در تربیت و رشد هستی اجبار ندارد. حمد به کارهای غیر اجبار مربوط میشود.
8. زیبایی و نیکویی
8.1. زیبایی هستی
همه هستی زیباست و تدبیر خداوند در آن نیکوست. این زیبایی و نیکویی، دلیل ستایش ما از خداوند است.
8.2. رابطه دائمی
رابطه خداوند با مخلوقات، رابطهای دائمی و تنگاتنگ است. خداوند به طور مداوم بر مخلوقات نظارت دارد.
9. امکان رشد و تربیت
9.1. رشد در موجودات
امکان رشد و تربیت در همه موجودات وجود دارد. خداوند به همه مخلوقات، چه انسانها و چه غیر انسانها، امکان رشد و کمال میدهد.
9.2. تربیت تشریعی و تکوینی
خداوند انسانها را با راهنمایی انبیاء تربیت میکند و همچنین جمادات، نباتات و حیوانات را نیز رشد و پرورش میدهد.
10. نیاش مؤمنان
10.1. آغاز و پایان
مؤمنان در آغاز کتاب (قرآن) با نیاش به درگاه خداوند، «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ» میگویند و در پایان کار در بهشت نیز همین شعار را تکرار میکنند.
10.2. پیوند با رحمت الهی
این نیاش نشاندهنده پیوند عمیق مؤمنان با رحمت و نعمتهای الهی است.
11. نتیجهگیری
عبارت «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ» نه تنها بیانگر شکرگزاری از خداوند است، بلکه نشاندهنده رابطه عمیق و تنگاتنگ مخلوقات با خالق خود میباشد. این عبارت به ما یادآوری میکند که همه زیباییها و نیکیها از خداوند سرچشمه میگیرد و ما باید در هر لحظه از زندگیمان به یاد او باشیم.
---
سوالات قرآنی
1. مفهوم «ربّ» در آیه چیست؟
2. چرا «الْحَمْدُ لِلَّهِ» در آغاز سورهها آمده است؟
3. چه ارتباطی بین حمد و شکر وجود دارد؟
4. آیا حمد خداوند با شکرگزاری از مخلوقات منافات دارد؟
5. چه معنایی از «عالَمین» برداشت میشود؟
6. چرا اعتقاد به خدایان متعدد باطل است؟
7. چه پیامهایی از عبارت «الْحَمْدُ لِلَّهِ» میتوان گرفت؟
8. چگونه خداوند در تربیت مخلوقات اجبار ندارد؟
9. چه نوع تربیتی خداوند برای انسانها و دیگر موجودات دارد؟
10. نیاش مؤمنان در آغاز و پایان چه معنایی دارد؟
پاسخها
1. «ربّ» به معنای مالک و پرورشدهنده است.
2. برای بیان شکرگزاری و ستایش از خداوند.
3. حمد ترکیبی از مدح و شکر است.
4. خیر، به شرطی که در راستای رضایت الهی باشد.
5. به معنای تمام مخلوقات و موجودات.
6. زیرا همه موجودات تحت پرورش یک خداوند واحد هستند.
7. همه ستایشها برای خداوند است و زیباییها از اوست.
8. زیرا حمد به کارهای غیر اجبار مربوط میشود.
9. تربیت تشریعی برای انسانها و تربیت تکوینی برای دیگر موجودات.
10. نشاندهنده پیوند عمیق مؤمنان با رحمت الهی است.
تحلیل علمی
عبارت «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ» به عنوان یک اصل اساسی در زندگی مسلمانان، نه تنها به عنوان یک عبارت مذهبی، بلکه به عنوان یک اصل در زندگی روزمره عمل میکند. این عبارت به ما یادآوری میکند که همه زیباییها و نیکیها از خداوند سرچشمه میگیرد و ما باید در هر لحظه از زندگیمان به یاد او باشیم.
کلید واژهها
الْحَمْدُ, لِلَّهِ, رَبِّ, الْعالَمِینَ, مالک, پرورشدهنده, زیبایی, شکرگزاری, مخلوقات, پروردگار, هستی, اجبار, تربیت, نیکویی, رابطه, رشد, انبیاء, نیاش, رحمت, کمال, عالم, عالَمین, زیباییها, نیکیها, پیوند.
نتیجهگیری
عبارت «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ» به عنوان یک اصل اساسی در زندگی مسلمانان، نه تنها بیانگر شکرگزاری از خداوند است، بلکه نشاندهنده رابطه عمیق و تنگاتنگ مخلوقات با خالق خود میباشد. این عبارت به ما یادآوری میکند که همه زیباییها و نیکیها از خداوند سرچشمه میگیرد و ما باید در هر لحظه از زندگیمان به یاد او باشیم.